Weboldalt fejlesztünk!

Weboldalunk fejlesztés alatt áll. Az okozott kellemetlenségekért elnézésedet kérjük! Észrevételeidet szívesen vesszük, kérlek ide küldd: info@tarr.hu

Internettel kapcsolatos kérdések


Általános fogalmak:

Router: (Útválasztó) Két hálózat összekapcsolására tervezett eszköz. Otthoni és kisvállalati környezetben tipikusan az internetkapcsolat megosztására használatos.

IP cím: Az Internetre kapcsolt hálózati eszközök egyedi azonosítója, ez alapján irányítják a forgalmat a megfelelő berendezésekhez.

LAN: (Local Area Network = Helyi Hálózat) Kicsi, néhány méter (néhány 10 méter) kiterjedésű hálózat, otthoni illetve vállalati hálózatok nagyságrendje.

MAC-address: Más néven fizikai cím, amit a hálózati eszköz gyártója "éget bele" a hálózati eszközbe. A fizikai címnek a világban egyedi azonosítónak kell lennie, ezért sok szolgáltató (a Tarr Kft is) ezt a címet használja a felhasználók eszközeinek megkülönböztetésére.

WAN: (Wide Area Network = Nagykiterjedésű Hálózat) Egyszerűen fogalmazva a teljes Földet behálózó Internet másik neve.

WIFI: Vezeték nélküli (mikrohullámú) kommunikációt megvalósító, széleskörűen elterjedt megoldások népszerű neve.

UTP: Árnyékolatlan, csavart érpáras kábel, az otthoni és kisvállalati hálózati csatlakozásokhoz legelterjedtebben használt kábelfajta. Kábelmodem - számítógép - router összekötésére is ez a leggyakrabban használt kábelfajta.

Ethernet: Az egyik legszélesebb körben használt helyi hálózati protokoll. A leggyakrabban használt Ethernet protokollok a 10 Mbps és 100 Mbps sebességű változatok. A 10 Mbps változat koaxiális és UTP kábelt is használhat, míg a 100 Mbps változatnál már csak csavart érpáros vezetéket használnak. Napjainkban egyre szélesebb körben terjednek az 1000 Mbps-os, vagyis gigabites változatok is.

Kábel Modem: Az az eszköz, ami a kábeltv hálózaton érkező analóg jelet átalakítja a számítógép által értelmezhető digitális jellé.

Sávszélesség: Számítógép-hálózat kapacitását (teljesítményét) a sávszélességgel jellemezzük. A sávszélesség az időegység alatt átvitt adatok mennyisége, mértékegysége a Bit/sec, a Kilobit/sec, Megabit/sec (bps, kbps, mbps).

Technikai segítségnyújtás, technikai problémák:

Vezeték nélküli kapcsolatot használok, és nincs meg a garantált sávszélességem. Mi az oka ennek?

Ellenőrizd, hogy a vezeték nélküli hálózatot biztosító eszköz sávszélessége eléri-e az általad előfizetett teljesítményt. A vezeték nélküli kapcsolat megbízhatósága, átviteli sebessége nagyban függ a környezeti hatásoktól is. Zavarja az átvitelt az azonos frekvencián/csatornán működő más vezeték nélküli eszközök által keltett "háttérzaj". A rádióhullámok terjedését a fényhez lehet hasonlítani, tehát ha nem "látja" egymást az adó és a vevő, jelentős sebességcsökkenés várható. (Egyes épületelemek szinte "átlátszóak" a rádióhullámok számára. Ilyenek a gipszkarton, vagy vékony válaszfal-tégla falak, mások pedig szinte teljesen "átlátszatlanok", mint például a fémrácsok, vagy vasbeton födémek.)

Nincs LED-kijelzés az elülső oldalon, nincs hálózati kapcsolat.

Ellenőrizd, hogy a kábeleket helyesen csatlakoztattad-e a készülékhez, és van-e áram a fali aljzatban! (Internet)

Bizonyos oldalakat nem tudok megnyitni.

Ha csak 1 vagy néhány oldal megnyitása sikertelen, kérjük, vedd fel a kapcsolatot az oldal üzemeltetőjével. Ha sok oldallal van probléma, ellenőrizd számítógéped DNS beállításait.

Routerrel szeretném megosztani az internetet.

Ha a routerben a gyári alapbeállítások nem lettek megváltoztatva, (telepítő cd futtatásával lehet ezt legkönnyebben elrontani!) a router wan portjának modemmel történő összekötése, és a számítógép routerhez történt csatlakoztatása után az internet kapcsolat működni fog. A wifi kapcsolatot egyedileg szükséges konfigurálni, amennyiben a gyári beállítás nem működik.

Routert szereltem be, és azóta nincs internet.

Szükség lehet a kihelyezett modem újraindítására. Ellenőrizd, hogy a router wan portja van-e összekötve a modemmel. Ellenőrizd a router internet kapcsolat típusának beállításait, hogy "dynamic ip" - re van-e állítva. Ellenőrizd, hogy a routerben nincs-e klónozva a számítógép fizikai címe. (Fizikai címről bővebben a "Mi az a MAC Addres" címszónál.) További hasznos információ, hogy amennyiben újraindítod a modemedet és routeredet is, a javasolt újraindítási sorrend: először a modemet indítsd újra és várd meg, amíg a ledek megfelelően világítanak, majd ezt követően indítsd újra a routert.

Kettő vagy több számítógépen használom az internetet és az egyiken nincs internetkapcsolat.

Ez a probléma nem az internetszolgáltató hatáskörébe tartozik. Ellenőrizd a problémás számítógép beállításait, hardver és szoftver komponenseinek működését.

Gépet cseréltem, vagy újra telepítem a gépet, mi a teendő?

Ellenőrizd, hogy a hálózati kártyaillesztő programja fel van-e telepítve, IP beállításoknál automatikus IP kérés van-e beállítva. Számítógép csere előtt a 'régi' gépen, a modemről való lecsatlakoztatás előtt célszerű kiadni egy IP cím felszabadító parancsot. Windows rendszerekben parancssorból (cmd) ezt az ipconfig - release végrehajtásával lehet megtenni.

Hogyan lehet több gépet használni egy modemről?

Routert kell beüzemelni, és ezen keresztül összekötheted a többi számítógépet, vagy laptopot az Internettel. Wifi Router esetében vezeték nélküli kapcsolaton keresztül is tudod használni az eszközöket.

Klónozzam a számítógépem MAC-Addressét a routerembe?

Ne! A legnagyobb veszély abból adódik, ha később a klón és a klónozott eszköz egy időben kerül a nyilvános hálózatra. Megzavarhatják az IP cím kiosztás rendszerét, és egymást akadályozhatják a működésben.

Routerrel meg van osztva az internetkapcsolatom, és gyakran nem működik. Mit tegyek?

Ha a router 5-10 másodperces áramtalanítása, majd újraindítása után a kapcsolat helyreáll, valószínűleg a router a hiba forrása. Egy lehetséges megoldás a router alapszoftverének (firmware) frissítése. Ha a gyártó weboldalán van elérhető frissebb változat, mint a routerben jelenleg használt, töltsd le azt, és frissítsd a routert. (Újonnan vásárolt routerekben is gyakori hiba, hogy a gyártó régi firmware-el szállította!)

Számítógépem nem kapcsol be, vagy nem töltődik be az operációs rendszer. Kit kereshetek ezzel a problémával?

Ez a probléma nem az internetszolgáltató hatáskörébe tartozik. Keress fel egy számítógép szervizt.

Sebesség probléma

Lassú az internet-kapcsolatom. Hogyan tudok meggyőződni róla, hogy hol van a hiba?

Egy webes sebességmérővel ellenőrizd a sávszélességet. Ha a mért sebesség az előfizetett csomagnak megfelelő, a lassúság oka valószínűleg az igénybevett szolgáltatásban keresendő. Vezeték nélküli kapcsolat esetében vedd figyelembe a wifi kapcsolat sajátosságait is. Ha számítógéped sebessége általánosságban is alacsony, vagy érezhetően lecsökkent (lassan indul, helyben tárolt programok megnyitása és működése is lassú), nagy valószínűséggel egy helyi szerviz segítségét célszerű kérni.

Hogy tudom a sávszélességet mérni?

Legegyszerűbb egy webes sebességmérő programot használni. Fontos, hogy a mérés idején más, hálózati forgalmat használó program ne fusson. Ha több gépre is meg van osztva a kapcsolat, lehetőleg csak a mérést végző gép legyen bekapcsolva. Pl. egy alkalmas sebességmérő oldal: http://tarr.speedtest.net/

Villog a LINK a nálam lévő modemen. Ez hiba?

Ha a link led folyamatos fénnyel világít, az a modem, és a rácsatlakoztatott eszköz (számítógép, router) közötti fizikai kapcsolat meglétét jelenti. A led villogása adatforgalmat jelent, a villogás üteme arányos az adatforgalom mértékével.

Levelezés, elektronikus levélküldés

Hogyan kell beállítani a postafiókot?

A postafiók beállításához a teljes (Tarr Kft. által szolgáltatott) e-mail címre, és a hozzá tartozó jelszóra van szükség. Mind a bejövő levelek, mind a kimenő levelek kiszolgálójánál a mail.tolna.net szervert kell megadni. Lehetőség van POP3 (110-es port) illetve IMAP4 (143-as port) protokoll használatára. Levélküldéshez be kell kapcsolni a hitelesítést, e-mail cím / jelszó megadásával. Számtalan levelező program van használatban, a legelterjedtebbek beállítása megtalálható weboldalunkon. (Levelezés)

Nem tudok levelet küldeni.

Ellenőrizze a beállításokat, és ha azok helyesek, a hibaüzenet pontos (!) szövegét jegyezze fel, és keresse ügyfélszolgálatunkat. (Levelezés)

Bizonyos e-mail címekről nem kapom meg a beérkező leveleket.

Rendszerünk biztonsági okokból csak élő, visszaellenőrizhető címekről fogad el levelet, emiatt előfordulhat, hogy visszautasít e-maileket. Ez általában feladó oldali beállítási hiba, kérjük, keresse ügyfélszolgálatunkat, és megpróbáljuk egyeztetni a beállításokat a küldő szolgáltatójával. (Levelezés)

Bizonyos e-mail címekre nem tudok levelet küldeni.

Ellenőrizze a címzést! Ha helyes a cím, a hibaüzenet pontos (!) szövegét jegyezze fel, és keresse ügyfélszolgálatunkat. (Levelezés)

A gépemet más szolgáltató hálózatán is használom. Mit állítsak be, hogy a Tarr kft. által szolgáltatott e-mail címemmel tudjak levelet küldeni?

A szolgáltatók biztonsági okból nem engedik, hogy más szolgáltató levelező szerveréhez csatlakozzanak a felhasználók a szabványos beállítások használatával. Állítsa a kimenő levelek kiszolgálójának port számát 25-ről 2525-re, ezzel mind Tarr, mind külső hálózatból működni fog a levélküldés. (Levelezés)

Nem kapom meg a leveleimet a (@tolna.net, @zelkanet.hu,) Tarr kft. által szolgáltatott e-mail címemre.

Elképzelhető, hogy betelt a postafiókja. Az előfizetői szerződésben megtalálható az előfizetéshez tartozó tárhely mérete, és a webmailen belépve a mappaméretek menüpont alatt tudja ellenőrizni az aktuális foglaltságot.

A webmail közvetlen elérhetősége: https://webmail.tolna.net (de weboldalunk főlapján is megtalálható). Amennyiben tárhelye megtelt, leveleket kell véglegesen törölni, vagy nagyobb tárhelyet igényelhet a TARR Kft ügyfélszolgálatain. (Levelezés)